تجزیهوتحلیل رقبا فرآیند تحقیق و بررسی در مورد رقبای کسبوکار شما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نقاط قوت، ضعف، محصولات و استراتژیهای بازاریابی آنهاست. اگر تحلیل رقبا به درستی انجام شود، میتواند دادههایی را ارائه دهد که استراتژی و تصمیمات تجاری شما را بهبود میبخشد. بسته به کسبوکار خود، میتوانید رقبا را به روشهای مختلفی تجزیهوتحلیل کنید.
اگر آخرین باری که یکی از رقبای خود را تحلیل کردید، به صورت مطالعه سریع وبسایت رقیب و مشاهده حسابهای شبکههای اجتماعی آن بود، احتمالاً اطلاعات مهمی را که میتوانست به رشد برند شما کمک کند، از دست دادهاید. در این مطلب، بهطور کامل به این موضوع میپردازیم که چگونه رقبا را تحلیل کنیم و بهترین نتیجه را از آن بگیریم. اگر شما هم به دنبال تحلیل رقبا در کسب و کار هستید، اما نمیدانید از کجا شروع کنید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.
تحلیل رقبای کسبوکار چیست؟
یکی از اصلیترین بخشهای برنامهریزی استراتژیک، شناخت رقبا، توجه به آنان و تلاش برای سبقت گرفتن از آنهاست. کافی است که به مفهوم مزیت رقابتی دقت کنید. مزیت رقابتی مفهومی است که بیان میکند چرا باید مشتریان شما از شما خرید کنند و به سراغ رقبایتان نروند. چطور میتوان مزیت رقابتی را بدون شناخت و تحلیل رقبا مشخص کرد؟
بهطور خلاصه، به فرایند شناسایی رقبای فعال در بازار و رقبای بالقوه و تحقیق درباره محصولات، استراتژیهای فروش و بازاریابی آنها، تحلیل رقبا میگویند. با انجام این کار، میتوانید یک استراتژی قوی و متمایز برای کسبوکار خود بنویسید و از رقبایتان سبقت بگیرید. تحلیل رقبا در کسب و کار به شما کمک میکند که مزایا و معایب رقبای خود را بشناسید و نقاط قوت و ضعف آنها را بیابید و فرصتهای بالقوهای که باعث میشود بهتر از آنها عمل کنید را شناسایی کنید.
به این نکته توجه داشته باشید که تحلیل رقبا فقط برای کسبوکارهای موجود و فعال نیست. بلکه برای کسبوکارهایی که هنوز کار خود را شروع نکردهاند نیز مهم است. همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که تحلیل رقبا اصلا کار سادهای نیست. به دلیل همین پیچیدگی است که بسیار از صاحبین کسبوکارها، آنالیز رقبا را جدی نمیگیرند و یا به سادهترین روش ممکن آن را انجام میدهند و وقت زیادی صرف آن نمیکنند.
چرا به تحلیل رقبای کسبوکار نیاز داریم؟
اغلب اوقات، صاحبان مشاغل کوچک خود را درگیر بسیاری از وظایف بهطور همزمان میبینند و گمان میکنند که فرصتی برای شناخت و بررسی رقبای خود ندارند. درحالیکه یکی از اصلیترین وظایف مدیر یک کسبوکار باید پایش و تحلیل رقبا در کسب و کار باشد. عمدهترین دلایلی که تا این حد روی تحلیل رقبا تاکید میشود را در ادامه ذکر میکنیم:
- نقاط قوت و ضعف کسبوکار خود را شناسایی کنید: با شناخت و آنالیز رقبای خود، میتوانید نقاط قوت و ضعف برند خود را بشناسید. دانستن نقاط قوت کسبوکار شما میتواند موقعیت شما در بازار یا تصویر محصول شما را در ذهن مشتریانتان، نشان دهد. همچنین آگاهی از نقاط ضعف کسبوکار نیز به اندازه نقاط قوت حائز اهمیت است و به رشد کسبوکار شما کمک میکند. بهترین مورد برای تشخیص نقاط قوت و ضعف شما، رقبایتان هستند. با شناخت و بررسی رقبا میتوانید بفهمید که در کدام بخشها، آنها بهتر از شما عمل میکند و در کدام قسمتها شما عملکرد بهتری دارید.
- درک بهتری از بازار خود به دست آورید: در حین شناسایی رقبا، ممکن است شرکتهایی را پیدا کنید که از آنها اطلاعی نداشتید و یا به عنوان رقیب جدی خود به حساب نمیآوردید. انجام یک ارزیابی کامل از رقبایتان میتواند به شما کمک کند تا بخشهایی از بازار را که کمتر به آنها پرداخته شده را شناسایی کنید و محصولات خود را منطبق بر نیازهای آن بخش از بازار عرضه کنید.
- ترندهای صنعت خود را بشناسید: آنالیز رقابت در حوزه کاری شما میتواند به شما کمک کند تا ببینید که صنعت در کل به کدام سمت حرکت میکند. بااینحال، هرگز نباید کاری را فقط به این دلیل انجام دهید که رقبای شما آن را انجام میدهند. در عوض، نیازهای مشتریان خود را ارزیابی کنید و ببینید که چگونه میتوانید برای آنها ارزش ایجاد کنید و سعی کنید کاری متفاوت اما مرتبط نسبت به رقبای خود و نیاز بازار انجام دهید.
- شرایط آینده را پیشبینی کنید: هنگام تجزیهوتحلیل رقبا، باید شرکتهایی را در نظر بگیرید که هم بزرگتر و هم کوچکتر از شرکت شما هستند. مطالعه کسبوکارهای تثبیتشده در صنعت شما میتواند به شما نقطه مرجعی برای مقایسه رشد آینده بدهد. از سوی دیگر، تحقیق در مورد تازهواردان در صنعت شما به شما میگوید چه شرکتهایی ممکن است سهم بازار شما را در آینده تهدید کنند.
مزایای تحلیل رقبای کسبوکار
در عصر دیجیتال که سرعت تغییرات بسیار زیاد است هیچ کسبوکاری نمیتواند یک روند ثابت را حفظ کند و انتظار بقای خود را داشته باشد. تحلیل رقبا به شما این امکان را میدهد که از آخرین تغییرات در حوزه کاری خود مطلع شوید و درک کنید که صنعت شما به چه سمتی پیش میرود و نیازهای مشتریانتان چگونه تغییر میکند. همچنین تحلیل رقبا در کسب و کار مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:
- در شناخت ارزش محصول ارائهشده به مشتری و وجه تمایز محصول در مقابل رقبا به شما کمک میکند.
- امکان شناخت فعالیتهای رقبا را میدهد.
- امکان شناسایی حوزههایی را فراهم میآورد که رقبا در آنها ضعیف عمل کردهاند.
- به کمک بررسی نظرات و نیازهای مشتریان میتوانید ایرادها و مشکلات محصولات رقبایتان را بیابید و ویژگیهای موردنیاز برای جلب رضایت مشتری را به محصولات خود اضافه کنید.
- تجزیهوتحلیل رقبا معیاری را برای کسبوکارتان فراهم میکند تا بتوانید میزان رشد کسبوکار و فعالیتهای خود را اندازهگیری کنید.
آموزش تحلیل رقبای کسبوکار
اکنون که به اهمیت تحلیل رقبا در کسبوکار پی بردید، در این بخش میتوانید راهنمای کامل آنالیز رقبا را مطالعه کنید.
مشخص کنید رقبای شما چه کسانی هستند
ابتدا، باید بفهمید که واقعاً با چه کسی رقابت میکنید. برای این کار رقبای خود را به دو دسته تقسیم کنید: مستقیم و غیرمستقیم. رقبای مستقیم، کسبوکارهایی هستند که محصول یا خدماتی را ارائه میدهند که میتواند جایگزین محصولات شما باشد. از طرف دیگر، رقیب غیرمستقیم محصولاتی را ارائه میکند که با محصولات شما یکسان نیستند اما میتوانند همان نیاز مشتری را برآورده کنند یا همان مشکل را حل کنند.
هنگام مقایسه برند خود، فقط باید بر روی رقبای مستقیم خود تمرکز کنید. بسیاری از برندها به اشتباه به بررسی رقبای غیرمستقیم خود نیز میپردازند که باعث سردرگمی آنها میشود؛ اما این بدان معنا نیست که شما باید رقبای غیرمستقیم خود را بهطور کامل نادیده بگیرید رقبای غیرمستقیم خود را دورادور مدنظر داشته باشید زیرا آنها میتوانند در هر زمان استراتژی خود را تغییر دهند و به رقیب مستقیم شما تبدیل شوند.
مشخص کنید رقبای شما چه محصولاتی را ارائه میدهند
در قلب هر کسبوکاری، محصول یا خدمات آن قرار دارد که بهترین نقطه برای شروع تحلیل است. شما باید بهطور کامل محصولات رقبای خود و کیفیت محصولات یا خدماتی که ارائه میدهند را بررسی کنید. همچنین باید به قیمت آنها و هر تخفیفی که به مشتریان ارائه میدهند توجه داشته باشید. برخی از سوالاتی که باید در نظر گرفته شوند عبارتاند از:
- آیا عمدتاً روی فروش حجمی کار میکنند یا خریدهای یکباره؟
- سهم بازار آنها چقدر است؟
- ویژگیها و نیازهای مشتریان ایدهآل آنها چیست؟
- آیا از استراتژیهای قیمتگذاری متفاوتی برای خرید آنلاین در مقایسه با خریدهای حضوری استفاده میکنند؟
- چگونه شرکت خود را از رقبای خود متمایز میکند؟
- چگونه محصولات/خدمات خود را توزیع میکنند؟
در مورد تاکتیکها و نتایج فروش رقبای خود تحقیق کنید
تحلیل فروش از رقبا میتواند کمی مشکل باشد. در این بخش به سوالات زیر پاسخ دهید:
- فرآیند فروش به چه صورت است؟
- از چه کانالهایی میفروشند؟
- آیا چندین مکان برای عرضه محصول دارند چگونه این ویژگی برای آنها مزیت محسوب میشود؟
- آیا در حال گسترش کار خود هستند؟
- آیا برنامههای فروش واسطهای دارند؟
- دلایل خرید نکردن مشتریان آنها چیست؟
- درآمد سالانه آنها و حجم کل فروش چقدر است؟
- آیا بهطور مرتب محصولات یا خدمات خود را تخفیف میدهند؟
- یک فروشنده چقدر در فرآیند فروش شرکت دارد؟
این اطلاعات مفید به شما ایده میدهد که فرآیند فروش چقدر رقابتی است و برای رقابت در مرحلهی خرید نهایی به چه اطلاعاتی نیاز دارید تا بتوانید محصول خود را آماده عرضه کنید.
به قیمت رقبای خود و همچنین امتیازاتی که ارائه میدهند نگاهی بیندازید
چند فاکتور عمده وجود دارد که در قیمتگذاری صحیح محصول شما نقش دارد و یکی از عوامل اصلی این است که بدانید رقبای شما چقدر برای یک محصول یا خدمات مشابه هزینه میگیرند. اگر احساس میکنید محصول شما ویژگیهای برتری را در مقایسه با رقبا ارائه میدهد، ممکن است بخواهید محصول یا خدمات خود را گرانتر از استانداردهای بازار عرضه کنید. بااینحال، اگر این کار را انجام دهید، باید مطمئن شوید که نمایندگان فروش شما آماده هستند تا توضیح دهند که چرا محصول شما ارزش هزینه اضافی را دارد.
از طرف دیگر، شاید احساس میکنید که در صنعت شما شکافی برای محصولات مقرونبهصرفه وجود دارد. اگر اینطور است، ممکن است هدفتان این باشد که هزینه کمتری نسبت به رقبا دریافت کنید و به مشتریان بالقوهای که به دنبال محصول ارزانتر هستند بفروشید. البته، عوامل دیگری در قیمتگذاری صحیح یک محصول دخیل هستند، اما بسیار مهم است که نزدیک به قیمتگذاری رقبای خود بمانید تا مطمئن شوید که محصول خود را بهگونهای قیمتگذاری میکنید که برای مشتریان بالقوه منطقی باشد.
اطمینان حاصل کنید که هزینههای حملونقل شما نسبت به رقبا کمتر است
یکی از اصلیترین دلایل رها کردن خرید توسط مشتریان، هزینه حمل بالاست. امروزه حملونقل رایگان یک مزیت بزرگ است که میتواند مصرفکنندگان را به انتخاب یک برند بر دیگری مجاب کند. اگر در صنعتی کار میکنید که حملونقل یک عامل اصلی است مانند فروشگاههای آنلاین، باید نگاهی به هزینههای حملونقل رقبا بیندازید و مطمئن شوید که هزینهای مشابه با آنها یا در صورت امکان کمتر از رقبا را برای ارسال محصولاتتان ارائه دهید.
اگر اکثر رقبای شما حملونقل رایگان را ارائه میدهند، باید بررسی کنید که اگر حملونقل رایگان یک گزینه عملی برای کسبوکار شما نیست، چگونه میتوانید از راههای دیگر متمایز شوید مانند برنامههای وفاداری، تخفیفهای مناسبتی یا قرعهکشی در شبکههای اجتماعی.
بررسی کنید که رقبای شما چگونه محصولات خود را بازاریابی میکنند
بررسی وبسایت رقیب شما سریعترین راه برای ارزیابی تلاشهای بازاریابی آنها است. به هر یک از موارد زیر توجه داشته باشید:
- آیا وبلاگ دارند؟
- آیا کتاب الکترونیکی منتشر میکنند؟
- آیا فیلم یا وبینار تولید میکنند؟
- آیا پادکست دارند؟
- آیا از محتوای بصری مانند اینفوگرافیک استفاده میکنند؟
- آیا بخش سؤالات متداول دارند؟
- آیا بیانیههای مطبوعاتی میبینید؟
- آیا راهنمای خرید منتشر میکنند؟
- چه کمپینهای تبلیغاتی آنلاین و آفلاین را اجرا میکنند؟
به استراتژی محتوای رقبای خود توجه داشته باشید
به محتوای ارائهشده توسط رقبای خود نگاهی بیندازید. آیا چند صد پست وبلاگ دارند یا تعدادی انگشتشمار؟ آیا هر هفته مطلب جدیدی منتشر میکنند یا یکبار در ماه؟ هر چندوقت یکبار یک کتاب الکترونیکی یا مطالعه موردی جدید منتشر میشود؟ به احتمال زیاد اگر با آرشیو قوی از محتوا مواجه شدید، یعنی بهطور مرتب محتوا منتشر کرده است. پسازآن به کیفیت محتواهای منتشرشده توجه کنید. اگر کیفیت کم باشد، مهم نیست که چه تعداد محتوا منتشر میکنند زیرا مخاطبان هدف آنها ارزش زیادی در آن پیدا نمیکنند. هنگام تجزیهوتحلیل محتوای رقیب خود، سؤالات زیر را در نظر بگیرید:
- محتوای آنها چقدر دقیق است؟
- آیا اشتباهات املایی یا دستوری وجود دارد؟
- محتوای آنها چقدر عمیق است؟
- از چه لحنی استفاده میکنند؟
- آیا محتوای آنها رایگان و در دسترس هرکسی است یا خوانندگان باید اشتراک تهیه کنند؟
- چه کسی محتوای آنها را مینویسد؟ (یک تیم یا یک شخص)
- آیا تصاویر استفاده شده به صورت آماده از اینترنت گرفته شده یا اختصاصی تهیه شده است؟
رقبای شما از چه تکنولوژیهایی استفاده میکنند
درک اینکه رقبای شما از چه نوع فناوری استفاده میکنند میتواند برای کسبوکار شما حیاتی باشد. برای اینکه بفهمید رقبای شما از چه نرمافزاری استفاده میکنند، آدرس سایت آنها را در سایت Built With تایپ کنید. همچنین، میتوانید موقعیتهای شغلی رقبا را بررسی کنید، بهویژه برای نقشهای مهندس یا توسعهدهنده وب. فهرست مشاغل احتمالاً به ابزارهایی اشاره میکند که یک متقاضی باید با آنها آشنا باشد که راهی خلاقانه برای به دست آوردن اطلاعات در مورد فناوری مورداستفاده رقبای شماست.
سطح تعامل در محتوای رقیب خود را تحلیل کنید
برای سنجش میزان جذابیت محتوای رقیب شما برای خوانندگان، باید ببینید که مخاطبان هدف آنها چگونه به مطالبی که پست میکنند واکنش نشان میدهند. میانگین تعداد نظرات، اشتراکگذاریها و لایکها در محتوای رقیب خود را بررسی کنید و دریابید که آیا:
- برخی موضوعات بهتر از موضوعات دیگر محبوب شدهاند؟
- نظرات منفی، مثبت یا ترکیبی از هر دو هستند؟
- مردم بیشتر درباره کدام موضوعات توییت میکنند؟
- آیا مطالب را با استفاده از تگها دستهبندی میکند یا دکمهی اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی را برای مطالب قرار میدهد یا امکان دنبال کردن رسانههای اجتماعی خود را در داخل محتوا آورده است؟
نحوهی بازاریابی محتوا و سئو رقبا را بررسی کنید
پس از تعامل باید نحوه بازاریابی محتوای رقبای خود را بررسی کنید: برای این منظور باید به موارد زیر در تجزیهوتحلیل رقبا توجه کنید:
- چگالی کلمه کلیدی در متن
- تگهای متنی ALT تصویر
- استفاده از لینک سازی داخلی
سؤالات زیر نیز میتوانند به شما در اولویتبندی و تمرکز بر مواردی که باید به آن توجه کنید کمک کند:
- رقبای شما روی کدام کلمات کلیدی تمرکز میکنند که شما از آنها استفاده نکردهاید؟
- چه محتوایی از آنها به اشتراک گذاشته شده و به آن لینک دادهشده است؟
- مخاطبان هدف شما از کدام شبکههای اجتماعی استفاده میکنند؟
- چه سایتهایی به سایت رقیب شما لینک میدهند، اما به سایت شما نه؟
- چه کسی آنچه را که رقبای شما منتشر میکنند به اشتراک میگذارد؟
- چه سایتهایی آنچه را رقبایتان منتشر میکنند، به اشتراک میگذارند؟
- چه سایتهایی ترافیک را به سایت رقیب هدایت میکنند؟
به حضور آنها در شبکههای اجتماعی و استراتژیهای آنها توجه کنید
اگر رقبای شما از یک شبکه اجتماعی استفاده میکنند که شما در آن نیستید، ارزش آن را دارد که در مورد اینکه چگونه آن پلتفرم میتواند به کسبوکار شما نیز کمک کند، بیشتر بدانید. برای تعیین اینکه آیا یک پلتفرم رسانه اجتماعی جدید ارزش وقت شما را دارد یا خیر، نرخ مشارکت رقیب خود را در آن سایتها بررسی کنید.
- آیا دکمههای اشتراکگذاری اجتماعی را با هر مقاله میبینید؟
- آیا رقیب شما لینکهایی به شبکههای اجتماعی خود در هدر، فوتر یا جای دیگری دارد؟ آیا اینها بهوضوح قابلمشاهده هستند؟
- آیا از call to-action استفاده میکنند؟
همچنین این موارد را در شبکههای اجتماعی رقیب بررسی کنید:
- تعداد فالوورها
- تعداد و زمان ارسال مطالب
- تعامل با محتوا (آیا کاربران نظر میگذارند یا پستها را به اشتراک میگذارند؟)
- چه نوع محتوایی تولید میکنند؟
از تحلیل SWOT برای شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای رقبای خود استفاده کنید
همانطور که هر جزء را در تحلیل رقبای خود (کسبوکار، فروش و بازاریابی) ارزیابی میکنید، از تحلیل SWOT نیز استفاده کنید. این بدان معناست که هر زمان امتیاز کلی رقبا را ارزیابی کردید، میتوانید با تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای رقیبتان را یادداشت کنید.
برخی از سوالات برای شروع عبارتاند از:
- رقیب شما چه کاری را بهخوبی انجام میدهد؟ (محصولات، بازاریابی محتوا، اجتماعی)
- رقیب شما کجا نسبت به برند شما مزیت دارد؟
- ضعیفترین حوزه برای رقیب شما چیست؟
- برند شما در کجا نسبت به رقیب شما مزیت دارد؟
- با چه چیزی بهتر میتوانستند انجام دهند؟
- در چه زمینههایی این رقیب را یک تهدید میدانید؟
- آیا فرصتهایی در بازار وجود دارد که رقیب شما شناسایی کرده باشد؟
شما میتوانید نقاط ضعف آنها را با نقاط قوت خود مقایسه کنید و بالعکس. با انجام این کار، میتوانید جایگاه بهتری برای برند خود داشته باشید و شروع به کشف زمینههایی برای بهبود در برند خود خواهید کرد.
نمونه تحلیل رقبا
در این بخش یک نمونه گزارش تحلیل رقبا را آماده کردهایم. بیایید نگاهی به شرکتهای محبوب سونی و نینتندو بیندازیم. جدیدترین پیشنهاد سونی یعنی پلی استیشن 5 بهتازگی وارد بازار شده، اما با کمبود عرضه مواجه شده است. در همین حال، کنسول نینتندو سوییچ چندین سال است که وجود دارد، اما همچنان یک محصول با تقاضای ثابت، بهویژه در بین نوجوانان و کودکان است. برخی محصولات جدیدی را معرفی کردهاند که برای رقابت با رهبران معتبر بازار طراحی شدهاند، درحالیکه برخی دیگر به دنبال این هستند که اطمینان حاصل کنند که فروش قابلاعتماد کاهش نمییابد. با استفاده از برخی از مراحل ذکرشده در بالا، در این قسمت به ارائه یک مثال میپردازیم:
تعیین رقبا
در مثال ما، سونی در مقابل نینتندو است، اما لازم است تا ایکس باکس مایکروسافت را نیز در نظر بگیریم که در همان بازار رقابت میکند. حتی اگر روی رقبای خاص و نحوه مقایسه آنها تمرکز کردهاید، ارزش دارد که سایر پیشنهادات بازار را هم در نظر بگیرید.
محصولات ارائهشده توسط رقبا
پلی استیشن دو نسخه PS5 دیجیتال و استاندارد را با قیمتهای مختلف ارائه میدهد، درحالیکه نینتندو سه نسخه از کنسول خود را ارائه میدهد. هر دو شرکت لوازم جانبی نیز میفروشند برای مثال، سونی افزونههای واقعیت مجازی (VR) را میفروشد درحالیکه نینتندو لوازم جانبی بازی مانند فرمان و راکت تنیس را میفروشد.
تاکتیکها و نتایج فروش رقبا
وقتی صحبت از تاکتیکهای فروش و بازاریابی میشود، سونی و نینتندو رویکردهای بسیار متفاوتی دارند. تا حدی به لطف کمبود اخیر نیمههادیها، سونی با کاهش عرضه روبرو شده است طوری که تعداد بسیار کمی از کنسولهای PS5 همچنان در دسترس است. در همین حال، نینتندو رویکرد گستردهتری را با هدف قرار دادن خانوادهها بهعنوان پایگاه اصلی مشتریان خود اتخاذ کرده است. این تلاش با خط تولید Switch Lite تقویت شده است که کوچکتر و ارزانتر است و آن را به یک انتخاب محبوب برای کودکان تبدیل میکند. اعداد و ارقام گویای داستان هستند: تا سپتامبر 2021، نینتندو 14.3 میلیون کنسول فروخت، درحالیکه سونی 7.8 میلیون فروخت.
به قیمت و برتریهای محصولات رقبا
سونی قیمت بالاتری دارد: PS5 استاندارد آنها با قیمت 499 دلار به فروش میرسد، درحالیکه گرانترین پیشنهاد نینتندو با قیمت 349 دلار عرضه میشود. هر دو بازارهای دیجیتال قوی و توانایی دانلود آسان بازیها یا خدمات جدید را ارائه میدهند. در اینجا، تفاوتهای کلیدی انعطافپذیری و وفاداری است. سوئیچ انعطافپذیر است یعنی کاربران میتوانند آن را به تلویزیون خود متصل کنند و مانند یک کنسول استاندارد بازی کنند، یا آن را بردارند و به عنوان یک سیستم بازی دستی به هرجایی ببرند. در همین حال، PS5 دارای سختافزار گرافیکی و قدرت پردازشی عالی برای گیمرهایی است که میخواهند بالاترین وفاداری را تجربه کنند.
استراتژیهای بازاریابی محصولات
تبلیغات سونی دارای فیلمهای واقعی درون بازی هستند و از ماهیت انحصاری عناوین بازیشان صحبت میکنند. این شرکت موفق شده است با چندین توسعهدهنده بازیهای باسابقه برای دسترسی انحصاری به IPهای جدید و موجود قراردادهایی را تضمین کند. در همین حال، نینتندو از تبلیغاتی استفاده میکند که نشان میدهد خانوادههای شاد با هم بازی میکنند یا کودکانی که از سوئیچهای کوچکترشان در سفر استفاده میکنند.
سطح تعامل در محتوا
تعامل به افزایش فروش و تشویق به خرید مجدد کمک میکند. درحالیکه روشهای مختلفی برای اندازهگیری تعامل وجود دارد، شبکههای اجتماعی یکی از سادهترین راهها هستند: بهطورکلی، دنبالکنندگان بیشتر معادل تعامل بیشتر و تأثیر بیشتر در بازار است. در مثال ما، سونی از برتری قابلتوجهی نسبت به نینتندو برخوردار است: درحالیکه صفحه رسمی فیس بوک پلی استیشن 38 میلیون دنبال کننده دارد، نینتندو فقط 5 میلیون دنبال کننده دارد.
جمعبندی
آنالیز رقبا در کسب و کار کمک میکند تا در مورد چگونگی رقابت برای تمایز در حوزه کاری خود بیاموزید و فرصتهای بالقوه را برای بهبود جایگاه کسبوکار خود شناسایی کنید. در این مقاله بهطور کامل به مزایا و مراحل تحلیل رقبا پرداختیم. امیدواریم توانسته باشیم به سوالات شما در این حوزه پاسخ داده باشیم.