7 عامل کلیدی در سئو داخلی که باید رعایت کنید

هنگامیکه از سئو بحث می شود یکی از مواردی که به آن اشاره می گردد ساخت بک لینک است. در این مقاله می خواهیم تکنیک های که در آن توجهی به ایجاد بک لینک نمی شود را توضیح دهیم.

بسیاری از سایت ها با مشکلات سئو داخلی مواجه هستند. حتی خود گوگل هم از این قاعده مستثنا نیست. شما هم حتماً با خطای 404 در مقالات منتشر شده در سایت گوگل مواجه شده اید. یکی از دلایل شیوع خطاهای سئو داخلی ایجاد مشکل در به روز رسانی سایت ها است. هنگامی که شما می خواهید به سایت خود پلاگینی را از طریق نرم افزارهای ftp اضافه کنید. این فایل ها می توانند بدرستی بارگذاری نشده و به سایت شما آسیب وارد کنند.

نظرات مختلفی درباره میزان تاثیر مشکلات سئو داخلی وجود دارد. صدها مقاله در سایت های معتبر منتشر شده که به اهیمت بالای جلوگیری از خطای 404  می پردازند و جان مولر John Mueller در یک ویدئو اعلام کرد که: بهتراست خطای 404 نداشته باشید، ولی اگر هم در سایت خود خطای 404 داشته باشید،گوگل خیلی به شما سخت نمی گیرد. او این صحبت را اینطور ادامه می دهد که ما می دانیم که خطای 404 یک خطای برنامه نویسی است و برای خود ما هم پیش می آید. 

اما یک نکته درباره سئو داخلی را نباید فراموش کرد که اگر سایت شما و سایت رقیب از نظر کیفیت محتوا در یک سطح باشند سایتی که خطای کمتری دارد و مخاطب احتمالاً از دیدن آن رضایت بیشتری دارد رتبه بهتری خواهد گرفت.  

در این مقاله به بررسی عوامل کلیدی در سئو داخلی می پردازیم که باید بصورت دوره ای بررسی شوند.

7 عامل کلیدی در سئو داخلی

مهم نیست که شما از چه پلتفرم یا پلاگینی برای سئوی سایت خود استفاده می کنید. عوامل 7 گانه ای که در این مقاله توضیح داده می شوند باید بصورت دوره ای بررسی شوند تا از بروز مشکل در سئو داخلی سایت جلوگیری کرد.

لینک های شکسته

صفحه ای که دارای لینک های شکسته باشد، اعم از لینک داخلی و یا خارجی می تواند بر روی رتبه دهی سایت شما تاثیر منفی داشته باشد. شما شاید بر روی عدم حذف صفحات سایت خود تا قبل از بررسی لینک های آن کنترل داشته باشید ولی نمی توانید بر روی سایت های دیگر چنین کنترلی داشته باشید. هر آن ممکن است که صفحه ای از  یک سایت خارجی که به آن لینک داده اید حذف شود. یا اینکه آدرس آن تغییر کند.

به همین دلیل پیشنهاد ما چک کردن دوره ای این عوامل در سئو داخلی است.

یکی از ابزارهای کاربردی برای بررسی سئو داخلی نرم افزار ScreamingFrog است.  می توان این نرم افزار را بصورت رایگان دانلود و استفاده کرد. برای یافتن لینک های شکسته توسط این نرم افزار بعد از دانلود، آدرس سایت را در قسمت URL قرار دهید و تب Response Codes  را انتخاب کنید. سپس نوع فیلتر را براساس (Client Error 4xx) قرار دهید. به این ترتیب تمام لینک های شکسته برای شما نمایش داده می شود. برای دیدن صفحاتی که این لینک ها درون آنها قرار دارد روی تب Inlinks کلیک کنید.

7 عامل کلیدی در سئو داخلی

راهکار دیگر یافتن لینک های شکسته استفاده از ابزار سرچ کنسول گوگل است. در این ابزار ثبت نام کرده و دستور  Crawl > Crawl Errors را برای یافتن خطای 404 اجرا کنید. در قسمت URL Errors وجود کد 404 و یا Not found را بررسی کنید.

اگر در سایت شما خطای 404 وجود داشت بر روی آدرس کلیک کنید. سپس در تب Linked From صفحه ای که این لینک شکسته در آن قرار دارد را بیابید.

ایندکس شدن صفحات بی کیفیت سایت در گوگل

ما هرچه هم تلاش کنیم باز هم در سایت خود صفحاتی خواهیم داشت که از نظر گوگل و کاربران گوگل جذاب نیستند. این صفحات برای مخاطبان اصلی سایت کاملاً کاربردی می باشند ولی کاربران گوگل علاقه ای به این صفحات ندارند. چنین صفحاتی در سایت معمولاً تنها دارای تعدادی زیادی لینک از سایر صفحات سایت هستند.

برای برطرف کردن مشکل می توان از جستجوی گوگل کمک گرفت در گوگل دستور  site:sitename.com (بجای Sitename آدرس سایت خود را وارد کنید) را درج کنید. این دستور لیست صفحات ایندکس شده سایت را به شما نشان می دهد.

ایندکس سایت در گوگل

اگر در بین صفحات سایت صفحه ای دارید که محتوای با کیفیتی از نظر گوگل و کاربران گوگل ندارد می توانید آن را در این لیست بیابید.

اگر صفحه ای مانند صفحه نتایج جستجو در سایت خود دارید که توسط گوگل ایندکس شده است. احتمالاً باید این صفحه را از نتایج گوگل حذف کنید. البته این یک قانون نیست، مثلاً سایت های ارائه دهنده فیلم اجازه می دهند گوگل صفحه نتایج جستجو را هم ایندکس کند. چرا که اغلب کاربران از یک الگوی خاص برای جستجو در این سایت ها استفاده می کنند.

یک مشکل دیگر در سئو داخلی داشتن یک صفحه با چندین آدرس مختلف است. این مشکل در سایت های فروشگاهی زیاد رخ می دهد و معمولاً دلیل آن ایجاد آدرس مختلف برای حالت جستجوی متفاوت است. مثال:

  • http://sitename.com/products/search?q=chairs
  • http://sitename.com/products/search?q=chairs&sort=price&dir=asc
  • http://sitename.com/products/search?q=chairs&sort=price&dir=desc
  • http://sitename.com/products/search?q=chairs&sort=latest&dir=asc
  • http://sitename.com/products/search?q=chairs&sort=latest&dir=desc

برای برطرف کردن این مشکل می توانید از ایندکس شدن این صفحات توسط فایل Robots.txt جلوگیری کنید. استفاده از متا Robots نیز میتواند برای این کار موثر باشد. راهکار دیگر استفاده از وبمستر گوگل و اجرای فرمان Crawl > URL Parameters می باشد.

مانع ایندکس شدن منابع سایت نشوید

منابع سایت مانند عکس ها، کدهای CSS و فایل های جاوا اسکریپت باید توسط گوگل قابل مشاهده باشند. بنابراین نباید مانع دسترسی گوگل به این فایل ها شد. برای بررسی دسترس بودن این منابع برای گوگل در وبمستر گوگل دستور زیر را اجرا کنید Google Index > Blocked Resources در این قسمت شما میتوانید تمام منابعی را که بلاک شده اند را مشاهده کنید. برای خارج کردن منابع از بلاک بودن باید فایل Robots.txt را ویرایش کرد.

 برای اطمینان از اصلاح فایل Robots.txt دستور Crawl > Robots.txt tester را در وبمستر اجرا کرده و مطمئن شوید که منابع سایت در حالت Allow قرار دارند.

Robots.txt

بررسی تگ های متا و سایر کدهای HTML

صفحات سایت نباید دارای متا تگ یکسان باشند. یعنی آنکه دو صفحه نمی توانند، عنوان و یا توضیحات یکسانی داشته باشند. وجود دو صفحه با یک عنوان و یا یک توضیح یکسان به سئو سایت و ایندکس شدن صفحات سایت صدمه زیادی خواهد زد.

مطمئن شوید که متا robots در صفحات ناخواسته قرار نداشته باشد.

در صفحه اصلی سایت خود تگهای OG را اضافه کنید. این تگ ها به شناسایی شبکه های اجتماعی کمک خواهند کرد.

اگر در صفحات خود از صفت "rel=”canonical استفاده کرده اید. مطمئن شوید آدرس صفحه دارای محتوای تکراری را درست درج کرده اید.

تگ متا viewport را بررسی کرده و از صحت آن مطمئن شوید. (این تگ برای نمایش درست سایت در موبایل ضروری است.)

خطاهای کاربری سایت، در موبایل را بررسی کنید

سایت هایی که در موبایل به خوبی به نمایش در نیایند رتبه خوبی در گوگل نخواهند گرفت. توجه داشته باشید که سایت شما باید از نظر گوگل ریسپانسیو باشد و اگر شما به گوگل امکان مشاهده فایل CSS را نداده باشید سایت شما ریسپانسیو در نظر گرفته نخواهد شد:

کاربری سایت در موبایل

برای بررسی صحت عملکرد سایت در موبایل در کنسول جستجوی گوگل دستور  Search Traffic > Mobile Usability را اجرا کنید. گوگل ابزار دیگری نیز برای تست کاربری سایت در موبایل دارد که در آدرس Google mobile friendly test قابل دسترس است.

بررسی کدهای که مانع بارگذاری سایت با سرعت بالا خواهند شد

افزودن چند کتابخانه جاوا اسکریپت به یک صفحه می تواند، باعث تداخل این کدها با همدیگر شده و  مانع بارگذاری سایت بصورت درست شود. برای کنترل سرعت می توانید از ابزار گوگل در آدرس Google’s PageSpeed Insights tool استفاده کنید. اگر مشکلی در سرعت بارگذاری سایت خود مشاهده کردید قبل از هر کاری کدهای اضافه جاوا اسکریپت را حذف کنید.

خطای بارگذاری سایت

پایداری سرور

سرور های کلاد Cloud یا سرورهای رایانش ابری، می توانند بصورت 24 ساعته سایت ها را uptime نگه دارند. یعنی آنکه سایت در طول یک ماه بیش از 90 درصد مواقع در درسترس کاربران قرار دارد. در این روش بجای آنکه سایت بر روی یک سرور قرار داشته باشد بر روی مجموعه ای از سرورها قرار می گیرد و نزدیکترین سرور به کاربر خدمات ارائه میدهد.

اگر سرور ارائه دهنده خدمات سایت، downtimes بالا داشته باشد. علاوه بر تاثیر منفی مستقیم بر سئو، باعث می شود که کاربران نیز نتوانند به درستی با سایت ارتباط برقرار کنند. تنها راه برای رهایی از این مشکل تغییر هاست می باشد.

مقالات مرتبط

همچنین بخوانید
رازهای کشف کلمات کلیدی رقبا و پیشی گرفتن از آنها در نبرد سئو! در این مقاله، روش‌های استخراج کلمات کلیدی رقبا را به طور کامل آموزش می‌بینید و به قله‌های جستجو صعود می‌کنید.
با دیدن پیغام "خطای 404" دنیا به هم می‌ریزد؟ نگران نباشید! در این مقاله، به زبان ساده به شما می‌گوییم که خطای 404 چیست، چرا رخ می‌دهد و چگونه می‌توانید آن را رفع کنید.
سئو داخلی، اقداماتی برای بهینه‌سازی صفحات سایت برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو است. در این صفحه از سئو24 مقالات آموزش سئو داخلی و شرح ضروری ترین فاکتورهای سئو آن پیج را بخوانید.
معرفی 10 ابزار کیورد ریسرچ کاربردی برای یافتن کلمات کلیدی مناسب برای هدایت ترافیک و فروش بیشتر به سایت شما. تحقیق کلمات کلیدی را شروع کنید!
captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.