نوشتن محتوا و محتوا گذاری یکی از مهمترین مواردی است که می تواند به افزایش ترافیک سایت کمک شایانی کند. تولید محتوا برای صفحات فرود سایت ها کمک می کند که سایت بتواند کاربران بیشتری را به سمت خود جذب نماید. با توجه به تغییراتی که الگوریتم های جدید گوگل مانند الگوریتم رنک برین RankBrain در تولید محتوا ایجاد کرده اند. طراحی و تولید محتوا بیش از گذشته دشوار و مهم گشته است. در این مقاله سعی داریم تا مهمترین عوامل موثر در تولید یک محتوای با کیفیت برای یک سایت را بررسی کنیم.
7 راز مهم برای نوشتن مقالات حرفه ای برای سئو کاران
1- تحقیقات کلمات کلیدی را حرفه ای انجام دهید
تحقیقات کلمات کلیدی به این معنا است که وقتی که می خواهید محتوایی را تولید کنید. ابتدا باید بدانید که مخاطبان آن محتوا برای پیدا کردنش از چه کلید واژه هایی استفاده می کنند. دانستن این کلید واژه ها به شما کمک خواهد کرد تا راحتتر بتوانید این مخطبان را از موتورهای جستجو به سمت سایت خود هدایت کنید. برای یافتن واژه های مد نظر کاربران می توان از ابزارهای رایگانی مانند keyword planner یا حتی ابزاری مانند گوگل ترندز و یا ابزارهای غیر رایگانی مانند SEMrush استفاده کرد. این ابزار می تواند جایگزین الکسا باشد ولی به دلیل تحریم ها نمیتواند به درستی وبسایت های ایرانی را آنالیز کند. یکی از ابزارهای بسیار خوب ایرانی برای تحقیق کلمات کلیدی، جت سئو است.
قبل از نوشتن محتوا، باید بررسی کرد که نیاز مخاطب چیست و کاربران به دنبال چه محتوایی جستجو میکنند.
در واقع همواره باید محتوایی را بنویسیم که برای کاربر مفید باشد و نیازهای او را پوشش دهد. تحقیق کلماتکلیدی به ما کمک می کند تا نیازهای کاربران را به خوبی شناسایی کنیم.
2- از کلمات کلیدی به درستی در تولید محتوا استفاده کنید
زمانی بود که می توانستید برای سئو کردن یک محتوا کلمات کلیدی را با زور درون محتوای خود جای دهید ولی این روش سئو سالهاست که دیگر کارساز نیست. هرچند که هنوز هم درج کلمات کلیدی در محتوا امری ضروری است. اما انجام آن بصورت غیر طبیعی دیگر کارساز نیست و حتی به پنالتی شدن سایت شما خواهد انجامید.
از جمله روش های به کارگیری کلمات کلیدی در محتوا، که همچنان باید به کار گرفته شود. استفاده از کلمات کلیدی در عنوان صفحات و 300 واژه اول محتوا است و همچنین استفاده از آن در تگ های h1 و h2 همچنان مفید است. در متن هم باید از کلمات کلیدی استفاده شود. اما باید به خاطر داشت که نیازی به تکرار عین کلمه کلیدی در سرتاسر متن نیست و می توان از واژه های هم معنی، مترادف و یا بخشی از کلمات کلیدی در محتوا استفاده کرد. به خاطر داشته باشید که هنگامیکه کاربری برای واژه ای جستجو می کند. قطعاً به دنبال یافتن اطلاعات بیشتر در باره موضوع خاصی و یا خریدن کالای خاصی می باشد. بنابراین بجای آنکه یک محتوای بی معنی پر از کلمه کلیدی به او تحویل دهید. بهتراست که محتوای دلخواه او را تولید نمایید.
به خاطر داشته باشید این روش به افزایش نرخ کلیک و افزایش تعامل کاربران با سایت خواهند انجامید.
3- درباره چیزی بنویسید که برای مخاطبان مهم باشد
ترند یا موضوعات داغ، موضوعاتی هستند که کاربران بسیاری در شبکه های اجتماعی به آن می پردازند و کاربران زیادی هم آن را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند. مثلاً اگر بخواهیم مقاله ای درباره تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو بنویسیم. در حال حاضر ترند نرم افزار تلگرام بسیار پر مخاطب است و می توان مقاله ای با عنوان حقایقی ناگفته از تلگرام و باید ها و نباید های استفاده از تلگرام را در ارتباط با بحث سئو نوشت. این راهکار اگر مخاطبان سایت را راضی کند مشکلی ندارد ولی نباید از آن سوء استفاده کرد.
هنگامیکه می خواهید در ارتباط با موضوعی مطلبی بنویسید ابتدا از خود به پرسید که چه کسی اهمیت می دهد؟ واقعیت این است که بسیاری از مطالب منتشر شده در سطح وب هیچ دلیل خاصی ندارند. و هیچ سیاست مشخصی از تولید محتوا را دنبال نمی کنند. هنگامیکه محتوایی را می نویسید به خاطر داشته باشید که مخاطب نهایی شما گوگل و الگوریتم های گوگل نیست. بلکه مخاطب نهایی شما کاربران سایت شما هستند. بنابراین محتوای خود را با توجه به نیاز و خواسته آنها تولید کنید. بنابراین هنگام نوشتن متن، از خود به پرسید که شما چه چیزی را به کاربران خود می گویید که دیگر سایت ها قادر به بیان آن نیستند. به یاد داشته باشید که هیچ کس تجارت شما را بهتر از خودتان نمی شناسد بنابراین از این قابلیت برای پیشرفت خود استفاده کنید. هنگامیکه می خواهید از یک کلمه کلیدی در محتوای خود استفاده کنید. اصلاً از استخدام یک نیروی متخصص در این زمینه نهراسید. شما می توانید با کمک یک شرکت خبره در این زمینه محتوای منحصر به فردی تولید کنید که با گسترش زیادی در شبکه های اجتماعی منتشر خواهد شد.
4- محتوای خود را به قدری طولانی بنویسید که بعنوان یک محتوا قابل عرضه باشد
یک محتوای 100 کلمه ای از اینکه هیچ محتوایی ارائه ندهید بهتراست. ولی ارزش چنین محتوایی چقدر است؟ اگر شما بجای فرستادن یک پست یک توییت بفرستید، موتورهای جستجو چگونه با آن برخورد خواهند کرد. گوگل به طور رسمی هیچ عدد خاصی را برای طول محتوا اعلام نکرده است. اما کارشناسان مستقل بر این باور هستند که به دلیل سوء استفاده های بسیار از گوگل و تولید محتوای کم حجم بی کیفیت، بهتر است که محتوای شما حداقل 600 کلمه (برخی از متخصصان به حداقل 300 کلمه نیز اشاره کرده اند) باشد. اما بهتر است که محتوای یک صفحه متنی 2000 کلمه یا بیشتر باشد. به خاطر داشته باشید که پر مخاطب ترین محتواها در گوگل حداقل 1500 کلمه طول داشته اند. استفاده از محتوایی که برای مخاطب نهایی ارزشمند باشد باعث کاهش نرخ پرش کاربران سایت خواهد بود.
نکته : سایت گوگل در توضیح برتری کیفیت به کمیت محتوا، مثالی در ارتباط با سایتی می زند که در صفحه ای توضیح نحوه آبپز کردن تخم مرغ را ارائه داده است و با آنکه 150 کلمه بیشتر در آن به کار نرفته است. اما از نظر گوگل محتوای با کیفیتی محسوب می شود. اما باید به این نکته توجه داشت که اهمیت یک موضوع با تعداد کلماتی که درباره آن موضوع می توان نوشت رابطه مستقیم دارد. گوگل مقاله ای مانند آبپز کردن تخم مرغ را با 150 کلمه به رتبه 1 خواهد رساند. ولی همین قائده در رتبه دهی به مقاله ای در ارتباط با نحوه احتراق در توربین موتور جت هواپیما صادق نخواهد بود.
5- به آنالیز سایت خود دقت کنید
کار محتوا گذاری کاری است که به مراقبت نیاز دارد. یعنی آنکه نمی توان یک پست را درج کرد و بدون بررسی تاثیر آن بر میزان مخاطب سایت به سراغ دیگر موارد سئو سایت رفت. شما باید بطور مداوم محتوای سایت خود را رصد کنید. نرم افزارهای مختلفی برای این کار موجود است. گوگل آنالیتیکس یکی از محبوبترین این ابزارها است که آنالیز سایت را بصورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد. شما باید زمان ماندگاری کاربران در سایت، نرخ خروج کاربران از سایت، تعداد صفحه باز شده در هر Session ) Session در گوگل به معنی زمانی است که کاربر در سایت مانده است. معمولاً Session را مترادف فعالیت هایی که کاربر در این زمان انجام می دهد نیز به کار می برند.) و... است. با رصد دوره ای این عوامل در صورت بروز مشکل در سایت سریعتر می توان مشکل را یافت و بررسی کرد.
اگر نرخ پرش کاربران از صفحه ای در سایت زیاد باشد. شما می توانید به بررسی علل پرداخته و مشکلاتی مانند عدم هم خوانی خواسته مخاطب با مطلب درج شده در صفحه را یافته و تغییرات لازم را اعمال کنید. محتوا تنها دلیل خروج کاربران از سایت نیست. مشکلاتی مانند رابط کاربری ضعیف و یا گرافیک زشت نیز می تواند به همان میزان باعث خروج کاربران از سایت شود.
6- ویرایش محتوای درج شده در سایت
متاسفانه در بخش ویرایش محتوای درج شده با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد. بسیاری از کاربران از ویرایش محتوای قدیمی خود اجتناب می کنند و برخی دیگر مقالات قدیمی خود را بصورت صددرصد تغییر می دهند. که هر دو روش غلط است. ویرایش محتوای قدیمی باید تنها به افزودن مطالب مرتبط جدید و رفع ایرادهای موجود محدود شود.
اما محتوایی که به تازگی ایجاد کرده اید نیز قطعاً قبل از انتشار باید بازبینی شود. یکی از مواردی که به سئو سایت کمک می کند کوچک کردن پاراگراف ها و درج سریعتر افعال یا به عبارتی کوچک کردن جمله ها است.
کمک گرفتن از یک شخص دیگر برای بررسی محتوای تولید شده می تواند به کاسته شده از میزان خطاها کمک کند.
7- روابط عمومی سازمان خود را خود به عهده بگیرید
PR یا Public Relation بخشی است که به روابط عمومی شرکت پرداخته و مسئول مراوده با کاربران محصولات و خدمات سایت است. این سازمان بصورت دائمی با نظرات و انتقادات کاربران درگیر است. بنابراین می تواند به شما برای درک صحیح تر از نیاز مخاطب کمک کند.
شما با توجه به اینکه در سایت های مختلف به تولید بک لینک و تبلیغات برای سایت خود می پردازید. بهتر از هر شخص و شرکت دیگر می دانید که بازخورد مخاطبان به کالا و خدمات شما چگونه است و چه بخش هایی باید اصلاح شود.
جمع بندی
در این مقاله 7 راز مهم تولید محتوای برای کارشناسان سئو مطرح گردید. کارشناسان سئو با رعایت کردن این موارد می توانند محتوای بهتری را تولید کنند و خود را به نیاز کاربران نزدیک کنند. امیدواریم که محتوای این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.
سلام، ممنون از مطلبتون، فرق بین session و time on site چی هست؟ چون برای هر دو نوشتین زمان ماندن کاربر در سایت
سشن به معنای هر کاربر یکتا است، time on site به معنای زمان متوسطی است که هر کاربر در سایت مانده و صفحات مختلف را بررسی کرده است.