لینکهای اینترنتی اهمیت بسیار زیادی در سئو و رتبه بندی گوگل دارند. یکی از روشهای بهینهسازی برای بهبود رتبه و موقعیت وبسایتها در موتور جستجوی گوگل لینک سازی است. این فرآیند شامل ارجاع لینک از وبسایتها و منابع دیگر به صفحات وبسایت شما میشود. این لینکها به عنوان رایها یا تأییدهای مثبت به وبسایت شما در نظر گرفته میشوند و موتورهای جستجو آنها را بهعنوان نشانههایی از اعتبار و ارزش محتوای شما میبینند.
در این مقاله قصد داریم شما را با لینکهای نوفالو آشنا کنیم و در مورد تفاوتهای لینک nofollow و dofollow صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.
لینک dofollow چیست؟
لینکهای dofllow که در ایران به آنها فالو میگویند، لینکهایی هستند که توسط موتورهای جستجو پیگیری میشوند و به طور معمول بر روی رتبهبندی وبسایتها تاثیر مثبتی دارند. الگوریتم پیج رنک گوگل بر اساس لینکهای دوفالو اعتبار را بین صفحات اینترنتی تقسیم میکند و این موضوع تاثیر مستقیم در بهبود رتبه بندی آنها دارد.
لینک فالو (Dofollow) نوعی از لینک است که به موتورهای جستجو علامت میدهد تا از آن پیروی کنند و صفحه لینکشده را ایندکس کنند. این موضوع به انتقال اعتبار و قدرت سئوی صفحه مبدا به صفحه مقصد کمک میکند. به زبان سادهتر، وقتی شما از صفحه خود به یک صفحه دیگر با لینک فالو اشاره میکنید، به موتورهای جستجو میگویید که «این صفحه ارزشمند و مرتبط با موضوع من است، حتما آن را بررسی کنید!»
همه لینکهای اینترنتی به صورت پیش فرض فالو هستند و اگر خصوصیت rel نداشته باشند، فالو محسوب میشوند.
لینکهای فالو برای سئو سایت شما بسیار مهم هستند. داشتن تعداد کافی از این لینکها از سایتهای معتبر و مرتبط به موضوع، به موتورهای جستجو نشان میدهد که سایت شما قابل اعتماد و دارای محتوای باکیفیت است. این موضوع به بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجو و افزایش ترافیک ارگانیک سایت کمک میکند.
با این حال، مهم است که فقط از لینکهای فالو باکیفیت استفاده کنید. دریافت لینک از سایتهای اسپم یا بیارتباط، نه تنها به سئوی شما کمکی نمیکند، بلکه ممکن است به آن آسیب هم برساند.
لینک نوفالو چیست؟
یکی از پارامتر های رتبه بندی الگوریتم های گوگل در سال های آغازین فعالیت این موتور جستجو، لینک ها بودند.گوگل از همان ابتدا برای لینک سازی ارزش زیادی قائل می شد.این موضوع از چشم متخصصان سئو پوشیده نمانده بود و بعضی از کارشناسان به جای اینکه به کیفیت لینک سازی توجه داشته باشند کمیت آن را در اولویت قرار می دادند تا بتوانند خیلی سریع تر رتبه 1 را تصاحب کنند. گوگل هم تصمیم گرفت برای حل این مسئله یک خصوصیت جدید برای لینکها معرفی کند و آن نوفالو بود. معرفی نوفالو در سال 2005 اتفاق افتاد که بعدتر در سال 2020 آپدیت شد و تغییرات عمده ای یافت که در ادامه به آن خواهیم پرداخت گوگل در سال 2005 اعلام کرد:
لینکهای نوفالو لینکهایی هستند که با استفاده از ویژگی خاص نوفالو، توسط موتورهای جستجو خزش نمیشوند. بدین ترتیب، این لینکها بر روی رتبهبندی وبسایتها تاثیر مستقیمی ندارند.
روباتهای گوگل لینکهای نوفالو را دنبال نمیکنند و انتقال اعتباری هم از صفحه مبدا به صفحه مقصد انجام نمیشود. با این روش دیگر خبری از فعالیتهای اسپم و کاربران کامنت گذار برای لینکسازیهای به وسایت ها وجود ندارد. وقتی لینکی به صورت فالو ارائه میشود، اشارهگر لینک (Anchor Text) و کلماتکلیدی مرتبط با صفحه مقصد به عنوان یک پویشپذیری شناخته میشوند و موتورهای جستجو به این کلمات کلیدی برای صفحه مقصد بیشتر توجه میدهند.
وقتی لینکی به صورت نوفالو ارائه میشود، اشارهگر لینک و کلمات کلیدی مرتبط با صفحه مقصد توسط موتورهای جستجو شناخته نمیشوند و برای صفحه مقصد به عنوان یک پویشپذیری محسوب نمیشوند. لینکهای نوفالو معمولاً برای جلوگیری از انتقال جریان لینک (Link Juice) به صفحه مقصد، کنترل اسپم، ایجاد لینکهای تبلیغاتی و نظارت بر لینکهای از بیرون به کار میروند. ترکیب صحیح و مناسب از لینکهای فالو و نوفالو برای یک وبسایت بهینه شده، میتواند به بهبود رتبهبندی وبسایت در موتورهای جستجو کمک کند و به علاوه، برای مدیریت ارتباطات خارجی و اجتناب از مشکلات احتمالی مانند اسپمهای احتمالی و تاثیر منفی لینکها، مفید باشد.
تفاوت لینک فالو و نوفالو
لینکهای فالو و نوفالو دو نوع از لینکها هستند که در رابطه با سئو و بهینهسازی وبسایتها نقش مهمی ایفا میکنند. این دو نوع لینک تفاوتهایی در نحوه تأثیر بر رتبهبندی وبسایتها در موتورهای جستجو دارند. در واقع لینکهای نوفالو وارد الگوریتمهای گوگل نمیشوند و در رتبهبندی صفحات وب تاثیری ندارند اما لینکهای فالو اعتبار را به صفحات مقصد منتقل میکنند و باعث بهبود رتبه آنها در نتایج گوگل میشوند.
مطابق قوانین گوگل لینکهای خریداری شده توسط کاربران و همچنین لینکهایی که کاربران به صورت دستی تولید میکنند باید به صورت نوفالو تعریف شوند و سایر لینکهایی که مدیر سایت ایجاد کرده است، باید فالو باشد. همچنین لینک های داخلی همیشه باید فالو باشند.
معرفی دو ویژگی جدید لینک توسط گوگل
گوگل بعد از گذشت 15 سال (2020) از معرفی نوفالو با معرفی دو ویژگی برای لینک ها، نقش و تاثیر لینک نوفالو را نیز تغییر داد. آن دو ویژگی عبارتند از لینک اسپانسری (Sponsored) و لینک تولید شده توسط کاربران (UGC)
لینک اسپانسری (Sponsored)
لینک اسپانسری به این معناست که برای دریافت آن، سایت مقصد به سایت مبدا هزینه پرداخت کرده است.استفاده از لینکهای اسپانسری برای تبلیغات به تبلیغدهندگان اجازه میدهد تا ترافیک وب و احتمالاً بازدید کنندگانی که به محصولات و خدمات آنها علاقهمند هستند، به دست آورند. همچنین، این نوع تبلیغات میتواند به درآمدزایی برای صاحبان وبسایتها که اسپانسرها را برای نمایش لینکهای تبلیغاتی در سایتهایشان جذب میکنند، کمک کند.
لینک تولید شده توسط کاربران (UGC)
لینکهای تولید شده توسط کاربران بهطور کلی به لینکهایی اطلاق میشود که توسط افراد عادی و کاربران اینترنت ایجاد میشوند، بدون اینکه توسط وبسایتها، سازمانها یا موتورهای جستجو ایجاد یا تأیید شوند. این لینکها ممکن است به عنوان بخشی از محتوا، نظرات، ارسالها در رسانههای اجتماعی، ایمیلها و غیره ایجاد شوند.
آیا لینک های نوفالو می توانند عامل رتبه بندی باشند؟
در گذشته لینکهای فالو خزش نمیشدند اما پس از آپدیت الگوریتمی که در مارس 2020 اتفاق افتاد، گوگل اعلام کرد که لینکهای نوفالو با هدف خزیدن و نمایه سازی به یک اشارهگر تبدیل خواهند شد. در واقع گوگل در مرحله خزش و پیدا کردن صفحات جدید از لینکهای نوفالو استفاده میکند اما این لینکها تاثیری در انتقال اعتبار و رتبه بندی صفحات وب ندارند و پیج رنک صفحات وب را افزایش نمیدهند.
جمع بندی: لینک نوفالو چیست
خصوصیت نوفالو در لینکهای اینترنتی با هدف جلوگیری از اسپم در سال 2005 معرفی شد. مطابق قوانین گوگل لینکهای خریداری شده توسط کاربران یا لینکهایی که به صورت دستی توسط کاربران ایجاد میشوند باید نوفالو شوند. گوگل در حال حاضر لینکهای نوفالو را خزش میکند اما این لینک ها تاثیری در انتقال اعتبار به صفحات وب ندارند.