مشاوره سئو این روزها به یکی از خدمات پرطرفدار و پردرخواست در حوزه بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است. نیاز بالای کسبوکارها به سئو و البته نبود نیروی متخصص به اندازه کافی، بازار مشاوره سئو را گرم کرده و راهی جدید برای بهبود عملکرد تیمهای سئو پیش پای کسبوکارها گذاشته است.
مشاوره سئو چیست؟
مشاوره سئو یک فرآیند همکاری مشترک در قالب مشاوره است که یک طرف آن، مشاور سئو و طرف دیگر کسبوکار نیازمند مشاوره قرار میگیرد. مشاور سئو معمولا یک متخصص سئو حرفهای با تجربه بسیار زیاد است که میتواند به کسبوکار در زمینه بهینهسازی سایت کمک کند. مشاور سئو باید شخصی باشد که سئوی پروژهها و سایتهای زیادی را در کارنامه خود داشته باشد و در شرایط چالش بتواند چراغ راه کسبوکار برای گرفتن بهترین تصمیمها و انجام بهترین اقدامات باشد.
مشاور معمولا با یکی از اعضای تیم مارکتینگ یا تیم سئو در ارتباط است و جلسات مشاوره را با او برگزار میکند. یکی از مهمترین نکات در این روند این است که شخص مدنظر برای ارتباط با مشاور، باید بتواند پیشنهادات و راهنماییهای مشاور سئو را به بهترین و دقیقترین شکل دریافت کرده و وارد چرخه اجرایی کند.
وظایف مشاور سئو چیست؟
همانطور که از اسم مشاور سئو پیداست، این شخص هیچگونه وظیفهای برای انجام کارهای اجرایی در پروژه مدنظر ندارد. مشاور سئو باید با بررسی دقیق و منظم سایت، در هر موقعیت پیشنهادات لازم برای رشد پروژه را به تیم اجرایی بدهد و اجرای این اقدامات را رصد کند تا به بهترین شکل ممکن انجام شوند. بهطور کلی مشاور سئو وظیفه دارد تا با انجام موارد زیر، به رشد بیشتر پروژه سئو کمک کند:
- کشف ایرادات فنی سایت و اولویتبندی اصلاح هر مورد برای تیم فنی
- بررسی محتوایی سایت و اعلام ایرادات فنی طبق اولویت به تیم محتوا جهت اصلاح آنها
- طراحی استراتژی سئو و برنامه اجرایی پیشرو برای سایت
- بررسی رقبا و ارائه پیشنهادات در جهت بهتر کردن وضعیت نسبت به آنها
- ارائه پیشنهادات و نکات مهم برای بهبود فرآیند تحقیق کلمات کلیدی
- مشاوره در جهت اصلاح ساختار و معماری کلی سایت
- برنامهریزی برای رشد ترافیک ارگانیک و رسیدن به رتبههای بالا در نتایج جستجو
- ارائه پیشنهاد برای ساخت لینکهای داخلی و خارجی
مزایای داشتن مشاور سئو
برای انجام هر کار تخصصی، در هر حوزه و صنعتی، حضور یک مشاور حرفهای و کاربلد به بهبود روندها و بالا رفتن کیفیت کار کمک بسیاری میکند. سئو هم از این نکته مسئثنی نیست و حضور یک مشاور سئوی حرفهای در کنار تیم سئو، تاثیر بسیار خوبی روی عملکرد تیم خواهد گذاشت. مشاور حرفهای که پروژههای زیادی را مدیریت و اجرا کرده باشد و چالشهای زیادی در حوزه سئو را حل کرده باشد، بهترین راهنمای تیم سئوی کسبوکار در مواجهه با چالشها و مشکلات است.
مشاور به تیم سئو کمک میکند از ریل درست خارج نشوند و در صورت خارج شدن از ریل هم به سرعت به مسیر درست برگردند. نکات و راهنماییهای مشاور سئو هزینههای تیم سئو از نظر زمانی، مالی و نیروی انسانی را برای آزمون و خطا و تستهای مختلف کاهش میدهد و کمک میکند در هر لحظه بهترین تصمیم ممکن گرفته شود.
مشاوره سئو با خدمات سئو چه تفاوتی دارد؟
زمانی که از یک تیم یا متخصص، خدمات سئو دریافت میکنیم، مسئولیت اجرای تمام بخشهای پروژه را به وی واگذار میکنیم. در این حالت صفر تا صد بررسی و آنالیز سایت، طراحی استراتژی سئو، تحقیق کلمات کلیدی، طراحی برنامه اجرایی سئو، لینک سازی داخلی و خارجی و… همه بر عهده مسئول پروژه است. اما زمانی که نوع همکاری مشاوره است، شخص یا تیم مدنظر، تنها وظیفه بررسی و تحقیق و ارائه پیشنهادات مناسب در جهت پیشبرد پروژه را دارد.
مشاور سئو اقدام اجرایی مثل ساخت بکلینک یا بهینهسازی محتوا انجام نمیدهد و تنها با ارائه پیشنهادات و نکات دقیق، به تیمی که اجرای پروژه را بر عهده دارد کمک میکند. ممکن است مشاور سئو یک استراتژی و برنامه اجرایی دقیق و با بهترین کیفیت طراحی کند اما تیم سئو نتواند آن را درست اجرا کند و پروژه به میزان پیشبینی شده رشد نکند. در این حالت نباید مشاور را مقصر و مسئول رشد نکردن پروژه دانست.
همچنین باید دقت داشت که حضور یک مشاور سئو به تنهایی کمکی به رشد سایت نخواهد کرد و کسبوکار حتما باید شخصی را به عنوان مسئول انجام برنامههای پیشنهادی مشاور داشته باشد. نکات و پیشنهادات مشاور سئو تنها زمانی به ارزش واقعی خود میرسند که به درستی و طبق استراتژی انجام شوند.
چگونه یک مشاور سئو حرفهای انتخاب کنیم؟
همانطور که انتخاب مشاور سئوی حرفهای میتواند به رشد پروژه کمک بسیاری کند، انتخاب اشتباه مشاور سئو منجر به نتیجه نگرفتن پروژه خواهد شد. افت کردن سایت و یا ثابت ماندن و رشد نکردن، ممکن است نتیجه انتخاب اشتباه مشاور سئو باشد. برای انتخاب مشاور سئو حرفهای باید به نکات زیر دقت کرد:
- مشاور سئو حرفهای باید تجربه زیادی داشته باشد. (حداقل 5 سال)
- برای انتخاب مشاور سئو گول تبلیغات متخصصین با سابقه پایین را نخورید.
- شخصی را برای مشاوره انتخاب کنید که پروژههای متنوع و زیادی را به سرانجام رسانده باشد.
- مشاور سئو باید پروژههای بزرگ را در هم کارنامه خود داشته باشد.
- شخص مدنظر باید سابقه حل چالشهای مختلف مثل پنالتی، DMCA و… را داشته باشد.
- مشاور سئو باید دید خوبی در همه زمینههای سئو (فنی، محتوا، لینکسازی و …) داشته باشد.
با توجه به حساس بودن سئو سایت و امکان پنالتی شدن سایت، توصیه میشود مشاور سئو خود را سختگیرانه انتخاب کنید تا مطمئن شوید شخص یا تیم انتخاب شده، بهترین گزینه ممکن برای شماست.
خدمات مشاوره سئو حرفه ای با سئو24
سئو24 با سابقه بالای خود در سئو سایتهای بزرگ، میتواند بهترین انتخاب ممکن برای مشاوره سئو باشد. تمام شرایط مطرح شده برای انتخاب بهترین مشاور سئو، در مورد سئو24 صدق میکند و سپردن مشاوره به seo24، میتواند خیال شما را از این بابت راحت کند. متخصصین سئو24 سابقه بالایی در انجام پروژه سئو سایتهای مطرح و بزرگ دارند و میتوانند بهترین راهنمای ممکن برای شما در مسیر سئو باشند.
جمعبندی
در این مقاله به مشاوره سئو، وظایف مشاور و نحوه انتخاب بهترین مشاور سئو پرداختیم. با توجه به حساسیت بالای سئو و اهمیت انتخاب مشاور حرفهای و مناسب، توصیه میشود برای انتخاب مشاور خود بررسی دقیق انجام دهید و گول تبلیغات متخصصین با سابقه اندک را نخورید.