تولید محتوا چیست؟
محتوا به هر نوع پیامی گفته میشود که معنی مشخصی را منتقل میکند و تولید محتوا فرایندی است که هم به شکل ارائه محتوا توجه میکند و هم مضمون را در نظر میگیرد. هدف از تولید محتوا، جذب مشتری و تاثیرگذاری به منظور فروش بیشتر است. تولید محتوا در کنار بازاریابی محتوایی اثربخش خواهد بود و بازاریابی محتوایی امروزه بخش مهمی از فعالیت کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت را شامل میشود.
بخشی از بازاریابی محتوایی شامل نوشتن مقاله، تهیه عکس و ویدیو و… میشود، اما باید تولید محتوا را بخشی از مجموعهای در نظر گرفت که در همکاری و ارتباط با سایر بخشها معنا پیدا میکند. خدمات تولید محتوا در تعریفی تخصصیتر، به فرایند زمینهسازی و تهیه محتواهای بصری یا نوشتاری مانند مقاله، ویدیو، کتابهای الکترونیکی، پستهای بلاگ، اینفوگرافیها و… گفته میشود. تولید محتوا وابستگی زیادی به بافت و شرایط دارد و در هر بستری، شکلی جدید پیدا میکند.
برخی کسب و کارها برای تولید محتوا ابتدا به دنبال شرکت تولید محتوا و خرید محتوا میروند؛ اما نتیجه کار آنها را راضی نمیکند. علت آن است که تولید محتوا وابسته به پیش نیازهایی است که مهمترین آنها تدوین استراتژی محتوا است. استراتژی محتوا دستورالعملهای لازم هر کسب و کاری است که میخواهد از طریق محتوا خدمات خود را توسعه دهد.
خدمات سفارش تولید محتوا چیست؟
سفارش تولید محتوا شامل تولید متنهای جدید یا بازنویسی متنهای قدیمی میشود. نکتهای که درباره محتوا وجود دارد آن است که منقضی میشود، اما همچنان ارزشمند است و با ویرایش و بهروزرسانی، میتواند دوباره مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین زمانی که مصمم به سفارش تولید محتوا میشوید، بدین معنی نیست که هر آنچه محتوا دارید، بی ارزش است؛ بلکه به معنی آن است که باید به صورت بهینهشده از آنها استفاده کنید. پکیج تولید محتوا شامل هرگونه خدماتی است که برای تولید محتوا نیاز دارید.
پکیج تولید محتوا شامل موارد متعددی میشود؛ از جمله:
- تدوین استراتژی محتوا: هر کسب و کاری بنا بر سیاستهای کاری و نیاز خود، به برنامهریزی زمانی خاصی نیاز دارد که فعالیتهایش را توسعه دهد. استراتژی محتوا نهتنها از نظر زمانی فعالیتها را نظم میبخشد، بلکه پروتکل تولید محتوا را نیز تعیین میکند و مسائلی از قبیل لحن، شخصیت برند، شعار و تقویم زمانی را در بر میگیرد. اگر بدون استراتژی محتوا سراغ خرید تولید محتوا میروید، معایب این کار را در نظر بگیرید؛ زیرا بدون داشتن یک استراتژی، نمیدانید قدم بعدی شما چه خواهد بود و در هر گام، باید چه نتایجی عایدتان میشده است. در استراتژی محتوا شما با در نظر گرفتن بودجه، متناسب با توان مالی خود، محتواهایی را سفارش میدهید که به آن نیاز دارید. توجه داشته باشید که داشتن نظم و برنامه در انتشار محتوا بسیار مهم است.
- تولید محتوای متنی: سفارش تولید محتوای متنی مانند پستهای وبلاگ، مقالههای کوتاه و بلند که در سئو سایت تاثیر دارند، به عنوان بخشی از خدمات تولید محتوای متنی قرار میگیرد. ارزش محتوای متنی زیاد است، چراکه دانش یا آموزش تولیدشده به رایگان در اختیار دیگران قرار میگیرد. زمانی که به شرکت تولید محتوا مراجعه میکنید، حتما تولید محتوای متنی را به شما توصیه میکنند؛ زیرا تاثیر چشمگیری در بهبود رتبه سایت شما دارد.
- تولید محتوای گرافیکی: کار اصلی محتوا، ارائه اطلاعات بیشتر به مخاطب است. محتوای گرافیکی یکی از انواع محتواهایی است که به شما اجازه میدهد حرفهای بیشتری را در زمان کوتاهتری بزنید؛ پس باید هوشمندانه عمل کنید. برای تولید محتوای گرافیکی این امتیاز را دارید که از هنر عکاسی یا تصویرسازی بهره بگیرید. اگر توان مالی خرید عکسهای اورجینال را ندارید، میتوانید از سایتهایی مانند unsplash، Freepik، shutterstock و pinterest عکسهای مورد نیازتان را تهیه کنید. این عکسها به شما کمک میکنند تا مطلبتان را با اثرگذاری بیشتری منتشر کنید. تصاویر رئال یا واقعی در تولید و خرید تولید محتوا بسیار ناب و ارزشمند هستند و باعث ایجاد حس نزدیکتر و بهتر به مخاطب میشوند. برای این کار میتوانید از یک چهره در تمامی عکسها استفاده کنید یا بدون حضور سوژه انسانی عکسها را تهیه کنید. میتوانید استراتژی تولید محتوا را پروژهای تعریف کنید و در هر پروژه یک مکان، یک مفهوم یا یک شخص را موضوع عکسها قرار دهید. روش دیگر، تصویرسازی و به کاربردن گرافیک است که میتوانید تصاویر جذاب و حرفهای تهیه کنید. برخی بیزینسها به دلیل شخصیت برند خود نمیتوانند از تصویرسازی استفاده کنند؛ اما برخی کسب و کارها با تصویرسازی میتوانند تبلیغات خلاقانهای داشته باشند و مورد استقبال زیادی قرار بگیرند. نوعی از تولید محتوای گرافیکی شامل اینفوگرافی میشود که خلاصه ساز اطلاعات باارزش است. اینفوگرافیهایی در رابطه با موضوعات تخصصی کسب و کار شما، میتواند مانند قلابی باشد که افراد زیادی را به شما وفادار کند.
- تولید ویدیو: ویدیوهای کوتاه یک دقیقهای یا سی ثانیهای برای معرفی محصول یا خدمات بسیار جذاب هستند و بخش عمدهای از تولید محتوا، شامل سفارش ویدیو و پرداخت هزینه بابت آن میشود. برای سفارش تولید محتوا ویدیویی باید به استراتژی محتوا رجوع کنید و طرح داستانی برای آن بنویسید که محصول شما را به اثرگذارترین شکل ممکن، معرفی کند. ویدیوها میتوانند زیاد دست به دست شوند و موجب بیشتر دیده شدن شما شوند. شبکههای اجتماعی مانند آپارات برای اشتراکگذاری ویدیو بسیار مناسب هستند.
- ایجاد شبکه های اجتماعی: ایجاد شبکه های اجتماعی قدرتمند و مدیریت آن، نیازمند سفارش تولید محتوا به افراد حرفهای است. تولید محتوا پیش از هر چیز به آنالیز و بررسیهای دقیقی نیاز دارد تا بتواند نوع مناسب محتوا و روش بهینه انتشار آن را مشخص کند. شبکههای اجتماعی نقش اصلی را در رشد کسب و کار شما ایفا میکنند.
- مخاطب شناسی: بخشی از خدمات اصلی تولید محتوا، شناخت مخاطب و تعیین جامعه هدف است. هر کسب و کاری نیاز دارد بداند که با چه کسی در حال گفتگو است و پیامش را چه کسانی دریافت میکنند. با تمامی افراد یکسان نمیتوان سخن گفت و برای معرفی محصول و خدمات به هر فردی، باید نوع نیاز او به محتوا در نظر گرفته شود. برای شناخت مخاطب باید سن، جنسیت، نوع اشتغال و نوع نیاز در نظر گرفته شود.
- تحقیق کلمات کلیدی: هر روز کاربران برای پیدا کردن مطالب مورد نیاز خود، کلماتی را در نوار جستجوگر گوگل تایپ میکنند. کلمات کلیدی واژههایی هستند که کاربر را به سمت شما هدایت میکنند. این کلمات را میبایست با کند و کاو در میان کلمات پرجستجوی گوگل پیدا کنید. روزانه کلمات زیادی هستند که داغ میشوند و با استفاده صحیح از آنها میتوانید موفق شوید تا افراد زیادی از سایت شما دیدن کنند. تحقیق کلمات کلیدی و استفاده از آنها در تولید محتوا، بخش مهمی از فعالیتهای تولید محتوا را تشکیل میدهد.
- تولید محتوا صوتی: اغلب بازاریابان هنگامی که به فکر تولید محتوا میافتند، محتوای متنی یا تصویری تهیه میکنند؛ اما محتوای صوتی مانند پادکست یکی از جذابترین انواع محتواست که محدودیت مکانی برای پخش ندارد و در ماشین، از طریق رادیو و… میتواند منتشر شود و مخاطبان زیادی را جذب کند. بسیاری از بازاریابان که پتانسیل این نوع محتوا را دریافتهاند، از طریق اسپانسر شدن برنامههای رادیوی پرطرفدار، مخاطب را با محصول خود آشنا میکنند. با مراجعه به شرکت تولید محتوا و معرفی کسب و کار و نیاز خود به پادکست، میتوانید از انجام شدن باقی مراحل آسوده خاطر باشید. پادکستها به زودی به یکی از ترندهای اصلی سئو تبدیل خواهند شد.
- ایمیل مارکتینگ: بسیاری از کسب و کارها پس از ارائه خدمات، ارتباط خود را با مشتری حفظ میکنند. در صورت داشتن ایمیل مشتریان، میتوان با آنها در ارتباط بود و اخبار و محصولات جدید را به آنها معرفی کرد. برای بازاریابی ایمیلی، نیاز دارید بانک اطلاعاتی از ایمیل مشتریان خود جمعآوری کنید. شرکت تولید محتوا میتواند دیتابیس را برای شما تهیه کند و خدمات تولید محتوا را نیز بر عهده بگیرد.
۵ دلیل اهمیت تولید محتوا برای تمامی کسبوکارها
- افزایش مشتریان و توسعه فعالیتها: صاحب هر کسبوکاری که هستید و در هر حوزهای فعالیت میکنید، قطعا از جذب مشتری جدید گریزان نیستید. بنابراین پکیج تولید محتوا میتواند مانند پروژکتوری باشد که به گوشههای تاریک و نهان مجموعه شما نور بتاباند و مشتریهای جدید جذب کند.
- کاهش نرخ فرار مشتریان: بسیاری از مشتریان پس از ورود به سایت، از آن خارج میشوند. علت میتواند بیمحتوا بودن سایت شما یا درست طراحی نشدن رابط کاربری باشد. با مخاطبشناسی و نیازسنجی مخاطبان، میتوانید محتوایی ارائه کنید که مطلوب مخاطبانتان باشد و آنها را به گشتوگذار در سایت شما تشویق کند.
- افزایش رتبه سایت و بهینه کردن سئو سایت: این روزها هر کس هر چیزی را نداند، از گوگل میپرسد. گوگل همیشه بهترین پاسخ را به کاربران میدهد. معمولا سایتهایی که در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل ظاهر میشوند، شانس بیشتری برای خوانده شدن دارند. برای رسیدن به صفحه اول گوگل، باید روی سئو سایت و محتوا آن کار کنید. برای نتیجهگیری بهتر میتوانید از خدمات تولید محتوا شرکتهای متخصص در این حوزه کمک بگیرید. این فرایند زمانبر است و شما ناچارید موتورهای جستجوگر گوگل را متقاعد کنید که محتوای بسیار خوبی برای ارائه به مخاطبان خود دارید. گوگل سنجههای متعددی برای اندازهگیری میزان اعتبار سایت شما دارد. با تولید محتوا سئو شده، میتوانید سایت خود را به پربازدیدترین سایت اینترنت تبدیل کنید.
- نام آشنایی برند (Brand Awareness): یکی از مزایای تولید محتوا و بازاریابی آن، معروف شدن محصول شماست. همیشه رشد و پیشرفت با عدد و رقم سنجیده نمیشود؛ بلکه بر سر زبان افتادن، موضوع پراهمیتی است که میتواند به موفقیت کسبوکار شما کمک کند. اگر توانایی تولید محتوای قوی ندارید، بهتر است به فکر خدمات تولید محتوا باشید.
- بیشتر کردن تعامل با برند (Engagement): شناخت مخاطب نیاز به تعامل دارد و پس از تعامل با مخاطب، همواره موضوعاتی مطرح میشود، مانند انتقادات و شکایات که میتواند دستمایه تولید محتوا شود. محتوای کاربر تولید، میتواند به مخاطب شما این حس را بدهد که ارزشمند است و او را برای ارتباط بیشتر ترغیب کند. چنین کاربرانی پتانسیل آن را دارند که برای شما مشتریهای دیگری بیاورند. این کار به تخصص ویژهای نیاز دارد و میتوانید از شرکت تولید محتوا کمک بگیرید و پکیج تولید محتوا را متناسب با بودجه خود خریداری کنید.
اهداف تولید محتوا چیست؟
درست است که تمامی کسب و کارها به دنبال سود مالی هستند؛ اما خوشبختانه گوگل به کیفیت محتوا اهمیت زیادی میدهد و حامی حقوق مخاطب است. سفارش تولید محتوا نمیتواند صرفا به قصد کسب درامد باشد، بلکه باید اولین هدف شما جلب رضایت مشتری باشد.
- جلب رضایت مشتری: در صورتی که مشتری از خدمات یا محصولات شما راضی باشد، به بهترین تبلیغ کننده و بازاریابی برای محصول شما تبدیل میشود. بنابراین برای خوشایند مخاطب تولید محتوا کنید، راه دروی نمیرود. بهتر است از پکیج تولید محتوا برای تولید محتوا متنوع استفاده کنید.
- ایجاد مشتریان وفادار: زمانی که شما از پروفایلی دیدن میکنید که برای اولین بار توجه شما را جلب میکند، به احتمال زیاد چند بار دیگر نیز به آن سر میزنید. اگر همیشه مانند روز اول برای مخاطب جذاب باشید، تردید نداشته باشید که مخاطبان به شما احساس وفاداری پیدا میکنند و بدون آنکه شما به سراغشان بروید، برای محتواهای جدید به شما سر میزنند. خدمات تولید محتوا به شما کمک میکند همیشه روشهایی برای جذب چنین مخاطبانی که به احتمال زیاد مشتریهای بالقوه هستند، داشته باشید.
- سرگرم کردن مخاطب: خودتان را جای مخاطب بگذارید، آیا دوست دارید همیشه کیف پول شما مخاطب قرار بگیرد؟ بهتر است در کنار تولید محتواهای تخصصی، محتواهای تصویری، گرافیکی یا ویدیویی سرگرمکننده تهیه کنید که باعث سرگرمی مخاطبان شما بشود. این تکنیک باعث بیشتر دیده شدن شما میشود. میتوانید با گنجاندن این بخش در استراتژی محتوا، موضوعاتی را که به اعتبار برند شما ضربه نمیزند، مشخص کنید. برای خرید تولید محتوا سرگرمکننده، به ارتباط آن با محصول خود توجه کنید.
- افزایش فروش: از نظر اهمیت، شاید افزایش فروش را مهمتر بدانید؛ اما در واقع این عامل به اندازه جلب رضایت ارزشمند نیست و به مهارت ویژه نیاز دارد.
مزایای تولید محتوا
استفاده از محتوا مزایای بسیار زیادی دارد؛ چراکه دنیا روی محتوا میچرخد و بخش زیادی از موفقیت کسبوکارها هم روی بازاریابی محتوایی استوار شده است. تولید محتوا مزایای زیادی دارد که در ادامه میبینید:
تقویت انتقال پیام: اگر می خواهید پیامی را منتقل کنید، یک بار بگوییدش اما اگر می خواهید مطمئن شوید که پیام درست منتقل شده است، نه تنها یک بار بلکه چند بار به روشهای مختلف آن را بیان کنید. هدف نهایی خدمات تولید محتوا تکرار موثر پیام است، به نحوی که نتیجه مطلوب شما تامین شود.
دسترسی به مخاطبان جدید: شما همیشه باید سعی کنید دایره مخاطبان و مشتریان خود را گسترش دهید؛ بنابراین برای خودتان جامعه هدف متعدد تعیین کنید و برای یک جامعه هدف، به شیوههای گوناگون تولید محتوا کنید. مثلا میتوانید محتوای متنی تولید شده را به صورت اینفوگرافی برای استفاده جدید منتشر کنید یا اگر فکر میکنید محتوایی را که برای شبکههای اجتماعی خود تولید کردهاید میتوانید در بلاگتان قرار دهید، این کار را انجام بدهید. میتوانید از طریق آزمون و خطا به دنبال کسب تجربه بیشتر در این حوزه باشید، اما شرکت سئو و تولید محتوا نیز به شما مشاورههای لازم را جهت گسترش مخاطبان میدهد.
افزایش reach: برای هر کسب و کاری، ایدهآل آن است که به reach دست یابد. ریچ به معنی برندآگاهی، تعامل با برند و جذب بازار هدف به سمت سایت و شبکه های اجتماعی است. تولید محتوا می تواند موجب افزایش reach شود.
بهبود سئو: روشهای بهینه سازی سایت، به مجموعه اقدامات اصلاحی روی سایت گفته میشود که موجب افزایش رتبه سایت در نتایج جستجو گوگل می شود. تولید محتوا بر اساس اصول سئو، به بهبود سئو منجر میشود و دسترسی کاربران جدید را به سایت شما ممکن می سازد. بهبود سئو از عوامل موثر در موفقیت کسبوکار شما و از خدمات تولید محتوا است که باید به صورت جدی، آن را پی بگیرید.
افزایش میزان به اشتراکگذاری محتوا: زمانی که محتوایی را تولید می کنید، ممکن است تنها به چند عامل توجه کنید؛ اما در بازنویسی و تولید محتوا به روشهای مختلف، احتمالا نکات جالبتری مییابید که اضافه کنید؛ بنابراین طبیعی است که میزان اشتراکگذاری محتوای تولید شده شما افزایش یابد. میتوانید با خرید تولید محتوا از افراد خلاق، این فرایند را تسریع ببخشید.
نام آشنایی و شناخته شدن: شاید هیچ چیز مانند معروف بودن نتواند برای شما مشتری جذب کند؛ بنابراین در زمینه تولید محتوا دست و دلباز باشید و شک نکنید که تکرار نام شما در فضای کسب و کار، میتواند به موفقیتتان کمک کند.
نکات مهم در تولید محتوا
محتوا زمانی ارزشمند است که برای کسبوکار شما ارزش بیافریند؛ بنابراین برای سفارش تولید محتوای موثر، بهتر است چند نکته را به خاطر بسپارید:
- از مطالب کپی به هیچ وجه استفاده نکنید، زیرا این کار خلاف قوانین رتبهدهی گوگل به سایت شماست و برای شما امتیاز منفی دارد.
- برای تولید محتوا به سراغ مطالب علمی معتبر بروید و تلاش کنید مرجع آگاهیبخشی به مخاطبان باشید. سعی کنید حتی الامکان مطالب از پیش آماده شده را خریداری نکنید؛ خرید تولید محتوا سریعترین راه است، اما همیشه جوابگو نیست.
- اگر برای تولید محتوا مطالب را ترجمه میکنید، متن را ویرایش کنید تا روان باشد و خواننده برای رمزگشایی از محتوایی که تولید کردهاید، به دردسر نیافتد.
- محتوایی که تولید میکنید، جذاب باشد و صرفا تبلیغ نباشد. سعی کنید از ضرب المثلها، عبارتهای بر سر زبان و موضوعات داغ روز استفاده کنید تا کمپینهای بازاریابی شما با استقبال زیاد مواجه شود. خلاق باشید و هرگز سعی نکنید از یک روش برای تولید محتوا و بازاریابی آن استفاده کنید. ساعاتی از روز را به رصد رقبا و تحلیل کمپینهای موفق اختصاص دهید و از طریق طوفان فکری، مواردی را که برای شما جذاب هستند، یادداشت کنید تا در فرصتی مناسب، به بهترین نحو از ایدههایتان استفاده کنید. خدمات تولید محتوا به معنی استفاده هوشمندانه از موقعیتها برای بروز خلاقیت است. همواره دانش خود را بهروز نگه دارید و سعی کنید جریان ساز باشید. به جای آنکه تنها به دنبال رقابت باشید، به پیشرفت خود اهمیت بدهید. هرگز یک روش را چند بار استفاده نکنید.
سئو ۲۴ چگونه میتواند در تولید محتوا به شما کمک کند؟
هدف نهایی شما از هزینه کردن و اصلاح سایت و اپلیکیشن، افزایش مشتری است. برای بهبود سایت و محتوای بلاگ خود به محتوایی نیاز دارید که کاربران را به بازدید از سایتتان ترغیب کند.
اگر میخواهید برای توسعه کسبوکارتان از خدمات تولید محتوا نتیجه بگیرید، باید بدانید که در بازاریابی محتوا، تولید محتوای سئو شده اهمیت زیادی دارد و گوگل به محتواهایی اعتبار میدهد که برای موتورهای جستجوگر بهینهسازی شده باشند.
یکی از مواردی که ممکن است ابتدا به آن توجه نکنید، رابط کاربری و بحثهای تکنیکی در طراحی اپلیکیشن و سایت است. پیش از ثبت هرگونه سفارشی، بهتر است تحلیل کاملی روی صفحات سایت، حجم عکسها، اجرای کدها، لینکها و… انجام بدهید تا بازاریابی محتوا شما را با اختلال مواجه نکند. ممکن است زمانی که خرید تولید محتوا را انجام میدهید، به این نکات توجه نداشته باشید و برای مثال، حجم عکسها زیاد باشد و لود نشوند. همین مورد، عامل فرار کاربران از سایت شما میتواند باشد.
صفحات سایت شما میبایست از طریق لینک سازی، اجرای صحیح کد و محتوای مناسب به همدیگر لینک شوند. اگر لینک ها سالم نباشند یا این فرایند به صورت اصولی انجام نگیرد، کاربرها موفق به بازدید از صفحات سایت شما نمیشوند و این مورد، برای سایت شما امتیازی منفی محسوب می شود.
اگر محتوا را بر اساس اولویتهای خود تهیه کنید، شانس چندانی نخواهید داشت، اما با استفاده از ابزارهای گوگل میتوانید کلمات کلیدی داغ را استخراج کنید و ببینید کلمه کلیدی مد نظر شما چه رتبهای دارد و سپس تصمیم بگیرید که آن کلمه را در متن خود قرار بدهید یا نه.
از یاد نبرید که تولید محتوا به خودی خود نمیتواند موجب رشد کسبوکار شما شود و ناچارید آن را در راستای سئو به کار ببرید؛ بنابراین تنها به خرید تولید محتوا اکتفا نکنید. تولید محتوا شامل موارد متعددی می شود و پکیج تولید محتوا تمام آنچه را که برای کسب و کار شما ضروری است، تهیه میکند.
مشاوران و متخصصان تولید محتوا و بازاریابی محتوا در سئو ۲۴، همواره در تلاشند با جدیدترین تکنیکها و متدهای روز، مناسبترین محتوا را تولید کنند.
برای اطلاع از پکیج های تولید محتوا به پرتال سئو ۲۴ مراجعه کنید