امروزه در توسعه و گسترش کسبوکارها، حوزهای مهم و به ظاهر ساده وجود دارد و آن تولید محتواست. تولید محتوا کلیدیترین حلقه در زنجیره بازاریابی محتوایی و گسترش کسبوکار شماست؛ چراکه اگر نتوانید برای معرفی محصول و خدماتتان محتوای لازم را تولید کنید، قادر به فروش و بازگشت سرمایه نخواهید بود. هرگاه از تولید محتوا صحبت میشود، بحثهایی درباره تعرفه تولید محتوا و نبود معیارهایی استاندارد برای ارزشگذاری محتوا، مطرح میشود.
تعرفه تولید محتوا چگونه تعیین میشود؟
بیتردید محتوا ارزشمند است؛ اما مانند طلا، باید معیاری برای هزینه تولید محتوا وجود داشته باشد. بسیاری از صاحبان کسب و کارها زمانی به فکر سفارش تولید محتوا میافتند که سایتشان را آماده یا اپلیکیشن خود را راهاندازی کردهاند و بنا به نیازشان، با سفارشهایی از قبیل «۱۰ مقاله در ماه» یا «هر روز یک پست» سراغ شرکت های تولید محتوا یا فریلنسرها میروند.
تصور غلطی که درباره تولید محتوا رایج است، این است که میتواند به طور کامل برونسپاری شود و تنها با بیان نوع نیاز، انجام میشود. اما تولید محتوا بخشهای مختلفی دارد و تعرفه تولید محتوا بر اساس انتخاب هر بخش، بالاتر میرود. برای مثال ایدهپردازی و طراحی کمپین تنها بخشی از تولید محتواست، در حالی که تولید مقاله و طراحی پستهای اینستاگرام هم تولید محتوا محسوب میشود. برای آنکه هزینه تولید محتوا و نحوه محاسبه آن را توضیح بدهیم، بهتر است به انواع خدمات محتوا اشاره کنیم.
انواع تولید محتوا
تمامی شرکتها و کسب و کارها برای معرفی محصول خود، نیازمند محتوایی هستند که معرف آنها و باکیفیت باشد. پیش از ثبت سفارش، برای برآورد تعرفه تولید محتوا، باید نوع محتوا را مشخص کنید. نوع محتوا را اهداف شما مشخص میکند.
محتوا انواع مختلفی دارد، ولی مهمترین موضوعات در چهار گروه زیر قرار میگیرد:
- تولید محتوای آموزشی: اموزش در زمینه تخصصی و کاربردی
- تولید محتوای اطلاعرسانی: تولید مطالب دانستنی یا اخبار مرتبط
- تولید محتوای سرگرمی و تفریح: تولید محتوا در زمینه های عام تر به قصد وقت گذرانی
- تولید محتوا برای ترغیب مخاطب: در این نوع محتوا، هدف ایجاد انگیزه در مخاطب به قصد استفاده از خدمات و محصولات شماست.
این چهار دسته از خدمات تولید محتوا، به صاحبان کسب و کارها کمک میکند تا برای سفارش محتوا فرمت موردنیاز خود را انتخاب کنند. منظور از فرمت، ظرف ارائه محتواست که میتواند متن، تصویر، انیمیشن، عکس برداری، تهیه فیلم، ساخت برنامه و... باشد.
۴ قالب تولید محتوا:
یکی از معیارهای محاسبه تعرفه تولید محتوا، فرمت ارائه آن است. معیار محاسبه هزینه تولید محتوا متنی به صورت ترجمه یا تالیفی، متفاوت از تولید محتوا در قالب انیمیشن و اینفوگرافی است.
- تولید محتوا متنی: این نوع تولید محتوا بیشتر برای نگارش مقاله یا پست وبلاگ و سایت استفاده شده و رعایت اصول سئو در آن، موجب ارزشمندی آن می شود.
- تولید محتوا گرافیکی و تصویری: این نوع تولید محتوا شامل تصویرسازی، عکسبرداری، کلاژ و سایر تکنیک های تصویری میشود. معمولا برای تولید محتوا شبکههای اجتماعی از این نوع محتوا استقبال گسترده ای میشود.
- تولید محتوا ویدیویی: محتوا ویدیویی با هدف آموزش یا تبلیغ، بسیار جذاب است و قابلیت وایرال شدن را دارد. در اغلب کمپینهای بازاریابی، از محتوا ویدیویی استفاده میشود.
- تولید محتوا صوتی: این نوع تولید محتوا مخاطبان خاصی را هدف خود قرار می دهد. تهیه پادکست صوتی، سرگرمکننده است و در عین حال قادر به برقراری تعامل با مخاطب است.
از میان محتواهای نام برده، هزینه تولید محتوا ویدیویی و صوتی بیشتر از سایر محتواهاست؛ زیرا به استودیو و ضبط صدا و تدوین نیاز دارد.
خدمات تولید محتوا
تولید هرگونه محتوا نیاز به برنامه دارد. این برنامه عموما توسط گروه بازاریابی و محتوا هر شرکتی تهیه میشود. در شرکتهایی که بخش بازاریابی و محتوا ندارند، خدمات تولید محتوا برونسپاری میشود و گروه بازاریابی بر اساس نیازهای اجرایی خود، هزینه تولید محتوا را برآورد میکند.
اولین گام در سفارش تولید محتوا، تدوین استراتژی محتوا است که در راستای استراتژی بازاریابی نوشته میشود. درواقع اهمیت استراتژی محتوا در آن است که تکنیکهای تبلیغی، زمانبندی و اهداف را مشخص میکند. بنابراین خدمات تولید محتوا حرفهای بدین صورت خواهد بود:
- تدوین استراتژی محتوا
- تهیه برند استوری
- انتخاب اسلوگان و شعار
- ترجمه مطالب مرتبط با حوزه کاری شما از منبع معتبر
- تحقیق کلمات کلیدی و استفاده در تولید محتوا
- تولید محتوا بر اساس استانداردهای سئو
- تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی
- تولید محتوا گرافیکی و تصویرسازی برای شبکههای اجتماعی و سایت
- تهیه طرح ویدیو تبلیغی و تولید آن
- طراحی کمپین بازاریابی محتوایی
- تولید مقاله سئو برای بلاگ و سایت
- اصلاح و بهروزرسانی متنهای موجود سایت یا وبلاگ
- لینکسازی و تبادل لینک با سایتهای مرجع در حوزه تخصصی
تعرفه تولید محتوا وب ۲۴
همان طور که ملاحظه میکنید، همه محتواها از یک جنس نیستند و زمان و هزینه یکسانی برای تولید ان ها صرف نمیشود. همچنین حجم محتواها با همدیگر برابر نیست. بنابراین نمیتوان سنجه هایی مانند «رعایت اصول سئو» و «تولید محتوای مرتبط» را معیار سنجش محتوا در نظر گرفت.
- هزینه تولید محتوای متنی: تولید محتوای متنی مانند مقاله های سئو معمولا کلمهای محاسبه میشود. این رقم بر اساس کیفیت، موضوع، توانمندی و تخصص نگارنده و دیگر جزئیات متفاوت است. تولید محتوا میبایست با در نظر گرفتن اصول سئو صورت بگیرد، در غیر این صورت ارزشی برای شما نخواهد داشت و تنها پول خود را هدر دادهاید.
- تعرفه تولید محتوا تصویری: محتواهای تصویری شامل تصویرسازی، ادیت عکس یا عکسبرداری میشوند. معمولا به ازای هر تصویر، مبلغی تعیین میشود. میزان ویرایشی که روی یک تصویر یا عکس صورت می گیرد، برای هر نوع گرافیستی متغیر است.
- تعرفه تولید محتوا ویدیویی: هزینه تولید این نوع محتوا زیاد است و شامل طرح نامه، دوبلور، طراحی شخصیت، تدوین و... میشود. محتوا ویدیویی در شبکههای اجتماعی موجب شهرت شما در زمان کوتاه میشود. میتوانید برای معرفی کسب و کار خود، از موضوعات مطرح روز بهره بگیرید تا ویدیوی شما دست به دست شود.
- هزینه تولید محتوا صوتی: محتواهای صوتی براساس دقیقه محاسبه میشود. میتوانید اسپانسر برنامه پرطرفدار صوتی بشوید یا خودتان یک برنامه صوتی بشوید. اسپانسر شدن هزینه کمتری برای شما در پی خواهد داشت.
روش دیگری برای محاسبه تعرفه تولید محتوا وجود دارد که به صورت پکیج ماهانه ارائه میشود. در این شیوه، به صورت کلی مبلغی تعیین میشود و تولید و انتشار محتوا را شامل میشود.
تعرفه تولید محتوا پکیج ماهانه وب ۲۴
پکیج های تولید محتوا وب ۲۴ یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و سالانه است. هر پکیج شامل موارد زیر می باشد:
- تهیه تقویم محتوایی
- تولید مقالههای ۱۰۰۰ کلمه ای سئو شده
- تصویرگذاری برای محتوا
- لینکسازی داخلی و خارجی
برای تولید محتوا به شما توصیه میکنیم از خدمات تولید محتوا سئو 24 استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه پورتال سئو 24 مراجعه کنید.